Handeln på nätet ökar i omsättning varje år och förra året var inget undantag. Den del av branschen som verkligen fick ett uppsving var handeln med livsmedel. Nu handlar så många som var fjärde svensk mat på nätet.
I ett tidigare inlägg har vi skrivit om att allt fler handlar på nätet för att de inte har tid att gå till affären för att göra sina inköp.
”I tidsbrist beger de sig ut på nätet för att handla bekvämt och enkelt och för att kunna handla på tider utanför de öppettider som de fysiska butikerna har.” Läs mer.
Att folk har allt mindre tid till att handla och vill kunna handla när butiken har stängt, syns tydligt när man tittar på hur omsättningen sett ut förra året när det kommer till att handla mat på nätet. Så många som var fjärde konsument provade nämligen nätbutiker för livsmedel förra året och livsmedelshandeln på nätet omsatte 3 miljarder kronor, vilket är en ökning med 41 procent om man jämför med året innan.
Sparar tid och är bekvämt
De som handlar sin mat på nätet uppger just att de vill spara tid och att de tycker att det är bekvämt att bara klicka hem de matvaror som de vill ha. De tycker även att det känns bättre nu när det finns flera aktörer att välja mellan och att de kända aktörerna erbjuder sina kunder att handla på nätet. Många tycker dock fortfarande att det känns lite tveksamt att handla mat på nätet eftersom de vill klämma, känna och helst själva välja ut de varor som de ska köpa. En del ställer sig även negativa till att e-handlarna tar ut en avgift för leveransen hem till dörren, skriver DN.